• Strategia per lo sviluppo sostenibile

Sottoscrizione del Protocollo lombardo per lo sviluppo sostenibile

La Lombardia non più solo motore economico ma anche “locomotiva sostenibile” d’Italia. Questa la nuova ambizione e la nuova sfida del territorio, che Regione ha scelto di promuovere e affiancare con una nuova iniziativa. Ovvero un patto, stretto con tutti gli attori lombardi interessati a un’economia e a stili di vita più sostenibili.

Si tratta del Protocollo lombardo per lo sviluppo sostenibile, che il Presidente di Regione Lombardia Attilio Fontana e l’Assessore all’Ambiente e Clima Raffaele Cattaneo hanno firmato con i primi 50 sottoscrittori nell’evento di lancio,  mercoledì 18 settembre a Palazzo Pirelli nella sala Pirelli.

Insieme a Regione imprese e associazioni - a cominciare dalle rappresentanze economiche e sindacali – nonché le rappresentanze degli enti locali, si sono impegnati a stabilire nei prossimi mesi un proprio programma di misure o iniziative, centrate su temi che vanno dalla conservazione della biodiversità e dei servizi ecosistemici all’economia circolare, dalla transizione energetica verso lo sviluppo delle fonti rinnovabili allo sviluppo della mobilità sostenibile.

Successivamente altri soggetti potranno via via sottoscrivere il Protocollo, ciascuno con gli impegni che ha scelto di assumere.

In questo modo, Regione Lombardia intende chiedere a tutti i soggetti un proprio contributo, nonché dare visibilità alle best practices già attive sul territorio su questi temi.

In particolare, Regione Lombardia si impegna a definire entro il 2020 la Strategia Regionale per lo Sviluppo Sostenibile, da elaborare e attuare con il concorso delle istituzioni e delle realtà che operano sul territorio regionale.

STRENGHTEN PARTNERSHIP: AGREEMENT FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN LOMBARDY

The Regional Development Program (2018-2023) made sustainability one of the five priorities of the actions to be carried out by the Regional Government, as a "distinctive feature of the administrative activity and an opportunity to improve the quality of life of the people living in Lombardy. This should be achieved by meeting the needs of productive growth and by involving all local stakeholders: from businesses, to citizens, from schools to public administrations”.

The national regulatory framework has adopted the principle of sustainable development and by means of the partnership agreement signed with the Italian Ministry of the Environment, Lombardy Region is committed to prepare the Regional Strategy for Sustainable Development.

The Regional Development Program also proposes the ratification of a "Lombardy Agreement among all concerned public and private stakeholders; this agreement will stand for the regional mutual commitment” thus, defining the priorities of the regional intervention.

This Agreement promotes the adoption of the principle of sustainable development – in both public and private decision-making processes - in order to make Lombardy one of the leading region in Europe in terms of sustainable policies, biodiversity and ecosystem services conservation, circular economy, energy transition towards the development of renewable sources and decarbonisation, thus, encouraging a coherent and integrated relationship between the economic, social and environmental dimensions.

Commitments of the subscribers

The Region provides for:

• the definition of the Regional Strategy for Sustainable Development by 2020
  • the assessment and monitoring of the regional planning in terms of sustainability and
  • a catalogue of good practises and enhancement of dissemination and promotion actions

The subscribers commit to:

• implement the principle of sustainable development within its own scope of activity
  • contribute to the creation of the Regional Strategy for Sustainable Development
  • contribute to the implementation of the Strategy

Each subscriber defines, independently and according to its own nature, organisation and purpose, its own commitment schedule and their implementation time, of which it is directly and fully responsible each subscriber commits to: - provide information about the progress in implementing the program, at least at the Annual Sustainable Development Forum - review and update the program, at least once a year.

Subscription

The Agreement was signed by 54 representatives of main institutions, associations and university in Lombardy. Milan - Palazzo Pirelli, September 18th 2019

Subsequent accessions are welcome with the aim to extend and enforce partnership for sustainable development

Sei un'azienda o un ente e vuoi partecipare al Protocollo lombardo per lo sviluppo sostenibile?
Compila il seguente form:

*campo obbligatorio

Le Notizie